Det er egentlig ikke så mærkeligt, at Mitsubishi
Outlander efterlader et helstøbt indtryk. Bilen er
nemlig lavet rigtigt, rummelig, gode materialer, 7
sæder, fornuftig dieselmotor, automatgear og ikke
mindst gode egenskaber i terrænet inklusiv et
velfungerende firehjulstræk. For den japanske
bilproducent har store erfaringer på alle områder.
Hvad det sidste angår, er Mitsubishi kendt for
firehjulstrukne biler med gode terrænegenskaber.
Ikke for ingenting har de vundet totalsejren i det
krævende Dakar rally 12 gange og opnået adskillige
sejre også i klasserne for serieproducerede biler.
De kan det der, med at køre i terrænet og det
oplever man helt igennem i den nye Outlander.
Forskellige egenskaber
Men samtidig kan de også bygge gode biler til helt
almindelige kørselsforhold, til plane motorveje og
ujævne provinsveje. De formår desuden, at kombinere
de mange forskelligartede krav, sådanne biler skal
opfylde for at være gode overalt, i en vel
afbalanceret form, hvor også begrebet familiebil får
en aktiv betydning.
For hvilken familie sætter ikke pris på plads nok,
at man kan komme frem hvor andre giver op, og en
fornuftig driftsøkonomi. Hvad det sidste angår, er
eneste minus, at den danske stat opkræver 6100
kroner om året i ejerafgift, hvis man køber sådan en
bil. Ærgerligt, men på den anden side er det et
beskedent beløb i forhold til, at man får rigtig
meget bil for pengene. Omvendt får man 5 års garanti
på bilen – det må siges at være en rimelig
kompensation
Måler bilens kørselsretning
Oven i købet har Mitsubishi også i den prøvekørte
topudstyrsversion inkluderet noget så avanceret som
Active Yaw Control. Uden at blive for nørdet er der
tale om et system, der supplerer det avancerede
aktive firehjulstræk med ekstra informationer.
Systemet, som Mitsubishi kalder Super All Wheel
Control (kendes bl.a. fra rally-modellen Lancer
Evolution), indhenter ikke kun informationer fra
hjul og styretøj, og parrer disse med drivlinen. Yaw
Control registrerer, hvilken retning bilen bevæger
sig, og den information bliver så sammenholdt med
hjulenes retning, deres bevægelse, vejgreb,
drivlinen – lige fra speeder til differentialer og
drivaksler – og styretøjets funktion. Og man får så
al den elektroniske hjælp, man kunne tænke sig, når
det gælder om at håndtere bilen også under kritiske
og krævende kørselsforhold.
Al det tilsammen giver også en meget sikker bil.
Forbedret hele vejen rundt
Siden det seneste regulære generationsskifte for 4
år siden er mange andre elementer også blevet
forbedret. Dengang handlede det mest om at gøre op
med dele af karrosserifilosofien, som måske ikke var
så optimal længere. ”Læsserampen” ude bagtil blev
afskaffet, karrosseriet blev ikke kun lettere men
også mere vridningsstabilt, og så fik Outlanderen et
mere tidsrigtigt design. Sidstnævnte har så igen
fået en overhaling, så den er blevet skarpere og
mere ”selvbevidst” og hele bilens basisstruktur er
væsentligt forstærket.
Outlander designet er blevet meget skarpere.
Automatgearet kan også skiftes i trin via skifte paler
bag rattet.
Teknik som LED forlygter, der erstatter Xenon-lys,
en kraftig reduktion af støjniveauet og en ny og
smidigere 6-trins automatgearkasse understøtter bilens funktion
i dagligdagen, og gør den mere velegnet til at løse
mere almindelige bilopgaver end de, der alene er
forbundet med den øgede fremkommelighed.
Off-road
egenskaber
Frihøjden er fortsat små 22 cm og dermed på off-road’er
niveau. Man kan selv regulere firehjulstrækkets
funktion afhængig af kørselsforholdene via en knap i
midterkonsollen. Men ellers er der i kabinen ikke
meget offroader over en Outlander. Dens
interiørdesign er pænt, på ingen måde ekstravagant
og det nyder godt af nye materialer.
Pladsforholdene er fornuftigt fordelt mellem
personplads og bagageplads. Med alle syv sæder i
brug skal man dog lade bagagen blive hjemme, med
mindre man anbringer den i en tagboks på taget (tagræling
er standard). Til gengæld kan man godt være syv
voksne i bilen, i hvert fald hvis
midtersæde-passagererne er samarbejdsvillige
(midtersæderne kan skydes frem og tilbage i
længderetningen). Men de har så meget benplads at
give af, så der burde være plads også til personerne
på de to bageste siddepladser.
Meget for pengene
Listeprisen på topmodellen er 555.645
afgiftsreducerede kroner. Men en Outlander kan også
erhverves for små 350.000 kroner (så er ejerafgiften
den halve). Men da er der meget, man ikke får med.
Dieselmotoren i den prøvekørte bil er yderst smidig.
Den præsterer 150 hk, men måske vigtigere også et
drejningsmoment på 360 Nm, der topper allerede ved
1500 motoromdrejninger/minut og fastholdes på det
niveau helt op til 2750 omdr./min.
Fartpræstationerne er ikke det, man køber en
Outlander for, men den må trække 2 tons og er da
heller ingen sinke i trafikken.
Godt kompromis
Affjedringen er et godt kompromis mellem fast og
blød. Man har god føling med underlaget, uanset man
kører på asfalt eller i uvejsomt terræn, bilen
lystre prompte rattets bevægelser og
sidevindsfølsomhed er der ikke meget af – men
indrømmet, vi har ikke prøvet den i en af de
moderigtige danske orkanagtige storme.
I løst terræn pareres ujævnhederne glimrende og
fjedervandringen sikrer, at der skal noget
ekstraordinært til før hjulene slipper underlaget.
Med andre ord: En alsidig og helstøbt SUV, hermed
fastslået endnu engang.
|